10 faktów o DAB+

10.08.2016
Skrót materiału opracowanego w czerwcu 2016 r. przez ARD (konsorcjum niemieckich nadawców publicznych) i zamieszczonego na stronie internetowej WorldDAB.
Flaga Niemiec i logo DAB+
1.  Przyszłość radiofonii to radiofonia cyfrowa
Analogowa emisja naziemna FM doszła do wartości granicznych, zarówno technicznych jak i programowych i wykorzystuje obecnie wszystkie dostępne częstotliwości. Rynek FM uniemożliwia pojawienie się na nim nowych uczestników, wciąż krytykuje się ilościową przewagę zasobów częstotliwościowych radia publicznego w porównaniu ze stacjami komercyjnymi. Natomiast cyfrowe radio DAB+ umożliwia dalszy rozwój obu sektorów radiofonii i zapewnia ich konkurencyjność.
DAB+ doskonale uzupełnia Internet (i wzajemnie), ale Internet nie jest substytutem DAB-u. W przeciwieństwie do Internetu, naziemna emisja programów radiowych zapewnia słuchaczowi anonimowość oraz jest bezpłatna, bez względu na ilość przesyłanych danych.

Mobilny Internet i LTE są około 40 razy droższe niż DAB+. Pokrycie obszaru o promieniu ok. 70 km wymaga w przypadku mobilnego Internetu około 150 nadajników, DAB+ załatwia ten problem jednym multipleksem. Internet może uzupełniać DAB+, zwłaszcza w przypadku odsłuchu w domu i konieczności zapewnienia połączenia użytkownika z dodatkowymi usługami opartymi na sieci. DAB+ wyraźnie ogranicza ilość danych dla radia mobilnego. Obecnie sądzi się, że dla radia najbardziej odpowiednia jest strategia hybrydowa, zapewniająca wszystkie, dogodne dla słuchacza, możliwości transmisji.
 
2.    DAB+ jest synonimem zróżnicowania, jakości i innowacyjności  i dociera bezproblemowo do słuchaczy
DAB+ to wiele różnych programów i możliwości wdrażania innowacji. Już dzisiaj w niektórych miejscach kraju można odbierać więcej niż 44 (średnio 23) programy cyfrowe. Dostępne są również usługi dodatkowe, na przykład informacje o programach czy informacje o ruchu drogowym. DAB+ to technika niezawodna zapewniająca doskonały odbiór, nawet w ruchu.

DAB+ zapewnia nadawcom zdecydowanie większe możliwości uruchamiania nowych programów. Przykładowo NDR* i MDR** uruchomili właśnie specjalne programy przeznaczone dla entuzjastów niemieckiej muzyki pop. Słuchacze zdecydowanie wybierają DAB, jeśli wiedzą już coś o tym radiu. Wykazały to testy wykonane w Saksonii, gdzie porównywano możliwości oferowane przez Internet, DAB+ oraz FM. Po krótkim okresie próbnym niemal wszyscy uczestnicy testów wybierali DAB+.
 
3.    DAB+ to prawdziwe radio
Platforma internetowa również oferuje wiele różnych treści dźwiękowych, ale takie programy trudniej zauważyć, bo docierają inną drogą niż programy emitowane naziemnie. Muszą one współzawodniczyć ze wszystkimi pozostałymi usługami, ponadto takie współzawodnictwo odbywa się w środowisku nieregulowanym. A przecież, zwłaszcza w przypadku stacji komercyjnych, pozyskanie słuchacza przekłada się na zyski z reklam, co z kolei skutkuje wyeliminowaniem lub pozostaniem stacji na rynku.

DAB+ kontynuuje więc sprawdzony w technice FM model biznesowy.
 
4.    DAB+ to coś więcej niż zwykłe radio – działa niezawodnie w sytuacjach zagrożenia
Radio jest źródłem ważnych informacji podczas jazdy samochodem. Przyszłościowe inteligentne systemy zarządzania ruchem drogowym będą systemami cyfrowymi. Szybkie informowanie słuchaczy o korkach, objazdach, opóźnieniach, dostępności miejsc parkingowych itp. wymaga niezawodnych łączy transmisji danych. Z tego powodu Rząd Federalny zdecydował się na wykorzystanie DAB+ jako jednego z elementów inteligentnej infrastruktury.

System DAB+ zapewnia również niezawodne informowanie społeczeństwa o katastrofach lub sytuacjach kryzysowych. W oparciu o swoją własną infrastrukturę DAB+ jest w stanie zagwarantować przekaz ważnych informacji na żądanym obszarze również w tych przypadkach, gdy sieci mobilne są przeciążone lub wyłączone wskutek awarii.
 
5.    DAB+ jest dostępne na obszarze całych Niemiec.
Do końca 2016 roku liczba stacji nadawczych obsługujących ogólnokrajowy cyfrowy multipleks radia DAB zwiększy się z 61 do 110. Wówczas 82 procent populacji będzie miało zasięg w pomieszczeniach, zasięg zewnętrzny będzie sięgał 92 procent. Jest to zwłaszcza istotne w obszarach wiejskich, gdzie zasięg sieci mobilnych jest wciąż niewystarczający. Niemieckie autostrady wkrótce osiągną pokrycie 98-procentowe, bliskie pełnemu. Do końca 2017 roku liczba nadajników regionalnej sieci Landesrundfunkanstalten dojdzie do 185 stanowisk nadawczych, co zapewni niemal 87-procentowe pokrycie zewnętrzne i ponad 76-procentowe pokrycie wewnątrz budynków.
 
6.    Wzrasta sprzedaż odbiorników DAB+
Coraz więcej ludzi kupuje odbiorniki mogące odbierać programy DAB+ jak i FM. Obecnie na rynku istnieje ponad 600 modeli takich urządzeń – ceny zaczynają się już od około 25 euro. Udział odbiorników DAB+ na rynku aktualnie wynosi około 12 procent. Od chwili uruchomienia nadajników DAB+ w 2011 roku do marca 2015 roku, instytut badawczy GfK odnotował sprzedaż 1,95 miliona nowych odbiorników DAB+ (bez odbiorników stanowiących wyposażenie samochodów). We wrześniu 2014 roku na niemieckim rynku przenośnych odbiorników radiowych zanotowano większą liczbę sprzedanych odbiorników z tunerem DAB+ niż odbiorników FM.

Nasycenie rynku może ulec przyspieszeniu jeśli wszystkie odbiorniki pojawiające się na tym rynku będą wyposażone w możliwość odbioru DAB+ (smart radio). W Wielkiej Brytanii już 70 procent wszystkich aut jest standardowo wyposażonych w odbiorniki DAB+, firma LG ostatnio wprowadziła na rynek europejski pierwszy smartfon z tunerem DAB+.
 
7.    Europa decyduje się na DAB+
Kraje sąsiadujące z Niemcami również wkroczyły na drogę prowadzącą do cyfrowego radia przyszłości. Norwegia przejdzie na wyłączne nadawanie w standardzie DAB i DAB+  w roku 2017. Szwajcaria zamierza to uczynić w latach 2020 – 2024. Dania planuje wyłączenie emisji analogowych w chwili, gdy 50 procent słuchaczy będzie korzystać z emisji cyfrowej. We Włoszech, Francji, Belgii, Austrii i Polsce wzrasta liczba programów cyfrowych i dalszy rozwój sieci nadawczych. Wielka Brytania również kładzie nacisk na rozwój ogólnokrajowych i lokalnych sieci DAB+. Radiofonia cyfrowa przestaje być problemem poszczególnych krajów a kwestią ich współpracy. ARD oraz wielu pozostałych publicznych i prywatnych nadawców dołączyło ostatnio do Europejskiego Aliansu Radiowego, założonego w kwietniu tego roku. Celem tej organizacji jest promocja rozwoju cyfrowego naziemnego radia w całej Europie.
 
8.    Wspólne przechodzenie od FM do DAB+
Zakończenie trwającej właśnie fazy simulcastu FM/DAB+ może mieć miejsce tylko pod warunkiem współpracy wszystkich uczestników rynku i wyłącznie przy porozumieniu z nadawcami prywatnymi. ARD prowadzi rozmowy z prywatnymi nadawcami, przemysłem samochodowym i radiowym, instytucjami regulacyjnymi oraz legislacyjnymi w celu wypracowania wspólnej, skoordynowanej strategii rozwoju radiofonii DAB+.
 
9.    ARD jest za modelem składającym się z dwóch etapów
ARD rozumie przechodzenie z emisji FM do DAB+ jako swego rodzaju proces. Pod przewodnictwem MDR, ARD opracowało dwu-etapowy model wprowadzania i rozwijania DAB+ składający się z etapu ekspansji i etapu migracji. ARD zamierza szybko powiększać sieci we współpracy z Deutschlandradio, tak aby w latach 2018 – 2020 dojść do docelowego pokrycia równego 95 proc. ARD sądzi, że decyzja o wyborze konkretnej procedury wyłączania FM musi być podjęta na etapie migracji.
 
10.Niemcy potrzebują wyraźnej „mapy drogowej”
Rzut oka na Europę pokazuje, że w krajach w których publicznie ogłoszono harmonogram przejścia do DAB+, proces przechodzenia zachodzi szybciej niż tam, gdzie do tego nie doszło. W tym kontekście bardzo ważny sygnał wypłynął z inicjatywy Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury. Sekretarz stanu Dorothee Bär ustanowiła „Radę Cyfrowego Radia” dla wszystkich zainteresowanych graczy. Jest to forum, na którym stawia się systematycznie otwarte pytania i zapisuje kroki podejmowane w kierunku rozwiązań.

Rząd Federalny i Landy są ponaglane w celu ustanowienia ram regulacyjnych dla rozwoju infrastruktury cyfrowego radia, opracowywania nowych programów i dodatkowych usług (również usług informacji o ruchu drogowym) oraz dla sprzedaży odbiorników cyfrowych, jak również ich montażu w samochodach. Konieczne są wyraźnie określone ramy regulacyjne, które wykraczają poza przyszłościowe zmiany techniczne. Dojście do tego wymaga prac organizacyjnych oraz proceduralnych.

W swym dwudziestym raporcie, KEF – niezależna komisja zajmująca się finansowymi potrzebami nadawców uzależniła zaopatrzenie DAB+ w fundusze od określenia wyraźnego stanowiska twórców polityki medialnej. Jest to konieczne również do dlatego, że emisja równoległa, realizowana jednocześnie  w ekonomicznym systemie DAB+ i drogim FM, będzie  trwała możliwie najkrócej
 
*NDR - Norddeutscher Rundfunk  – regionalny publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, obsługujący północne regiony Niemiec
** MDR - Mitteldeutscher Rundfunk – niemiecki nadawca publiczny

Materiały powiązane

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie