Nowe znaczenie akronimu DAB

20.01.2016
Ostatnio DAB zyskał dodatkowe znaczenie – „Delivering Audience Benefits” - dostarczanie korzyści słuchaczom, czyli najważniejsza teraz jest treść, która dodatkowo ma być dostarczana w prosty sposób.
Logo witryny RadioWorld
W wielu krajach pojawiają się nowe oczekiwania wobec techniki cyfrowej oraz wzrastają możliwości ich realizacji. Zgodnie z EBU, znaczna większość populacji europejskiej ma już wiedzę odnośnie DAB, dzięki korzystaniu z regularnych programów lub z emisji próbnych.

Problemem nadawców nie jest więc to, czy mają wchodzić w technikę cyfrową czy też nie, ale jak zachować lojalność słuchaczy podczas przechodzenia „do cyfry” w sytuacji wzrostu alternatywnych propozycji od pozostałych mediów. Wyzwaniem dla nadawców jest skuteczne informowanie odbiorców o stale poszerzającej się ofercie i nowych sposobach odbioru treści.

To nie jest tylko kwestia prostego wciśnięcia przycisku w „czarnym pudełku” zainstalowanym w rogu pokoju, a raczej zadanie dostarczania nowych wrażeń dla słuchaczy korzystających z urządzeń, których chcą używać w domu, w podróży i w samochodzie. Wiąże się to z  dopasowywaniem do tych urządzeń treści spełniających wymagania programów rozrywkowych czy naukowych i zapewniających interaktywność.

Dokument EBU o nazwie Digital Radio Toolkit (narzędzia cyfrowego radia) ujmuje to prosto –„konkurujemy w jakości, współpracujemy w technice" – jest to zasada uniwersalna, łącząca nadawców publicznych i prywatnych we wspólnych działaniach tworzenia nowoczesnego radia.
W Europie istnieje aktualnie około 250 programów DAB/DAB+ stacji publicznych, z czego 64 to kanały dostępne tylko w postaci DAB/DAB+. Uruchamiane są kolejne stacje, cyfryzacja nabiera coraz większego rozpędu.

Pojawiają się nowe możliwości. Każda nowa stacja to potencjalnie nowe rozwiązania, nowa przestrzeń twórcza, nowe formaty. Niektóre rodzaje programów, takie jak sport, wiadomości i programy dla dzieci zyskały wskutek DAB więcej, inne mniej.

Niektóre z nowych cyfrowych stacji oferują usługi niszowe, z których poprzednio korzystała względnie mała grupa odbiorców. Przykładem może być stacja BR Heimat nadająca bawarską muzykę ludową, czyli trwający non-stop nastrój Oktoberfestu we własnym domu. Taka stacja w świecie analogowym prawdopodobnie by nigdy nie zaistniała. Podążając za sprawdzonym wzorcem, planowane są uruchomienia podobnych stacji.

Podobny przykład to zyskująca coraz większą popularność stacja BBC6, która dzięki emisji cyfrowej została wydobyta z zapomnienia.

Również Radio Wave, radio dla młodzieży, należące do publicznego nadawcy Český rozhlas skorzystało w wielkim stopniu z zalet DAB. Uruchomiona w 2006 roku stacja nadaje w DAB na multipleksach Český rozhlas, pokrywając całą Pragę i obszar centralnych Czech. Rozpoczęty kilka lat temu mały projekt przekształcił się w poważną, profesjonalną stację radiową.

DAB pozwala również na istotne wzbogacanie istniejących programów. Taka strategia wypełniania luk w dostarczaniu nowych treści budzi duże zainteresowanie publiczności i tworzy zachętę do kupowania odbiorników DAB. Sytuacja ta jest wyraźnie inna niż powolny rozruch techniki cyfrowej w latach 90., kiedy skupiano się tylko wokół samej jakości dźwięku.

Dla mediów publicznych taka uniwersalność jest ideałem i jednocześnie celem. Poza koniecznością służenia publiczności, do czego obliguje korzystanie z funduszy publicznych, ważnym staje się zapewnienie, że proponowane usługi są dostępne dla każdego i w każdym miejscu. Treść ma być dostarczana w sposób nowoczesny i atrakcyjny.

Współcześni odbiorcy, ukształtowani przez ich doświadczenia płynące z korzystania z Internetu, stawiają nadawcom nowe wyzwania, prezentują nowe oczekiwania. Ludzie chcą serwisów bardziej spersonalizowanych, chcą na przykład wiedzieć czego aktualnie słuchają bez konieczności czekania do końca nadawania utworu lub programu.

Poszczególne kraje podążają różnymi drogami do cyfrowego celu, drogi te są kształtowane przez różne czynniki, takie jak struktura rynku, warunki ekonomiczne, geograficzne, polityczne i regulacyjne. Inspiracją na tej drodze może być świadomość, że wielu słuchaczy już teraz docenia takie nowoczesne i ukierunkowane usługi. Należy więc pamięta, co teraz również znaczy DAB - Delivering Audience Benefits - dostarczanie korzyści słuchaczom.

Graham Dixon - szef działu radiowego EBU.
Źródło: RadioWorld

Materiały powiązane

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

Zamknij Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie