Najnowsze trendy w brytyjskiej radiofonii cyfrowej

10.06.2015
Ostatnie wyniki badań wykonanych w Wielkiej Brytanii przez UK RAJAR (Radio Joint Audience Research – agencja badań słuchalności radia) wykazują, że wyraźnie zmienia się model „konsumpcji” radia. Jeśli porówna się te wyniki z wynikami podobnych badań w innych krajach, można odnieść wrażenie, że nie są one spójne.
Strona domowa agencji Rajar
Należy jednak pamiętać, że Wielka Brytania to dość specyficzny rynek, ponieważ istnieje tu bardzo silny nadawca publiczny oraz zróżnicowane środowisko nadawcze, składające się z wielu programów ogólnokrajowych i znacznie mniej liczących się nadawców lokalnych. Mimo to wnioski płynące z tych badań  są bardzo interesujące i pouczające także dla innych krajów.

Agencja RAJAR jest dobrze znana w Wielkiej Brytanii (współpracuje z BBC oraz nadawcami prywatnymi). Korzysta z ankiet online i w postaci drukowanej. W skali roku w takich badaniach bierze udział ponad 100 tysięcy osób (co świadczy o poważnej skali takich badań w Europie).
Wyniki badań pogrupowano w „trendy” z których wynikają konkretne wnioski.

Trend 1: analogowe radio AM/FM zanika (ale radio jako takie - zdecydowanie nie!).
Radiofonia AM/FM ma teraz najniższe notowania - tylko 54,3 proc. ogólnej słuchalności. To nie oznacza końca radia, bo słuchalność ogólna jest niemal bez zmian, aktualnie nieco poniżej 90 proc. Wynik ten oznacza stopniowy zanik radia analogowego.
Częściowo przyczyniają się do tego… tradycyjne odbiorniki radiowe. Badania sugerują, że tradycyjne odbiorniki powoli znikają z rynku, bo są zastępowane smartfonami i telewizją, w których to kanałach nadaje większość liczących się stacji (np. kanały radiowe w telewizyjnym EPG)

Wniosek 1: Radiofonia FM traci na znaczeniu. To, co teraz się coraz bardziej liczy, to dostęp do treści, w każdym miejscu i w każdy sposób. „Jeśli Twój program nie jest odbierany przez urządzenie, z którego korzysta Twój klient – tracisz klienta!”.
 
Trend 2: Internet nie rozrasta się tak szybko, jak inne platformy  nadawcze
Słuchalność stacji radiowych w sieci wzrosła ostatnio o 6,3 proc. w skali roku i stanowi teraz 6,8 proc. ogólnej słuchalności.
Natomiast radio cyfrowe DAB, również dzięki temu, że jest słuchane na urządzeniu przypominającym tradycyjny  odbiornik radiowy, ma już 25,9 procent ogólnej słuchalności (wzrost o 9,3 proc. w skali  roku).

Wniosek 2: Internet może być ekscytujący, ale pojawia się coraz więcej dowodów na to, że simulcastowy streaming internetowy – przynajmniej jeśli chodzi o radio z muzyką – nie jest atrakcyjny dla słuchaczy korzystających z komputera, ze względu na brak oczekiwanej tutaj pełnej interaktywności.
 
Trend 3: Cyfrowe radio przyciąga teraz tyle samo słuchaczy co radio analogowe
Stacja Capital FM, nadaje swój program analogowo w standardzie FM w całym kraju poprzez 11 stacji lokalnych oraz około 20 nadajników FM jak również poprzez radio cyfrowe. Każdego tygodnia słucha tej stacji 7 milionów ludzi. Natomiast sieć KISS należąca do firmy  Bauer Media, dysponująca tylko trzema nadajnikami FM i sporą liczbą stacji wyłącznie cyfrowych ma aktualnie 6,1 miliona słuchaczy…

Wniosek 3: Ktoś, kto poszukuje masowych słuchaczy nie będzie już potrzebować emisji FM.
 
Trend 4: Młodzi ludzie nie odchodzą od radia
RAJAR pytał również o użytkowanie mediów społecznościowych. Dane wskazują, że niemal jedna trzecia użytkowników mediów społecznościowych (31 proc.) twierdzi, że na bieżąco słucha swoich ulubionych stacji radiowych lub prezenterów. Co więcej, wśród młodych słuchaczy (wiek 15 – 24 lata) ta grupa wynosi aż 44 proc. Jeśli więc radio nie jest przedmiotem zainteresowania młodych słuchaczy, jak nam się to często wmawia, to czemu akurat oni są bardziej zainteresowani i przywiązani do swych ulubionych stacji niż pozostali?

Wniosek 4: Radio i media społecznościowe działają razem i radio znajduje się wciąż w kręgu zainteresowań młodych ludzi.
Badania agencji RAJAR mają charakter modelowy, z którego mogą się uczyć także inne kraje, dostarczając ważnych i dostępnych danych dotyczących radia na każdej platformie.

Materiały powiązane

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

Zamknij Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie