"Przegląd międzynarodowy": nr 08/2017

06.09.2017
W ósmym numerze tegorocznego Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać między innymi, dlaczego coraz więcej Włochów opłaca abonament telewizyjny, co robi firma Virgin Media w Irlandii i w Wielkiej Brytanii, żeby utrzymać przy sobie klientów oraz jak Hiszpanie próbują konkurować z Netflixem.
logotyp Przeglądu Międzynarodowego
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Australia
 
Antypiracka kampania

Creative Content Australia (CCA), organizacja działająca na rzecz podnoszenia świadomości na temat praw autorskich i wpływu kradzieży treści na branżę filmową, zainaugurowała szeroko zakrojoną kampanię antypiracką w tym kraju.
Rozpoczęto ją po orzeczeniu sądu nakazującym dostawcom zablokowanie 42 stron internetowych, które ułatwiały dostęp do treści w sposób naruszający prawa autorskie.
Od grudnia 2016 r., kiedy to została ogłoszona pierwsza decyzja blokowania witryn, sąd federalny zlecił zamknięcie kolejnych 65 pirackich witryn i ponad 340 domen.
Nowa kampania CCA pod nazwą „Cena piractwa”, informuje konsumentów o zwiększonym ryzyku, związanym ze strumieniowym przesyłaniem lub pobieraniem pirackich treści, przypominając, że linki w witrynach naruszających prawo stały się głównym sposobem rozprowadzania złośliwego oprogramowania w Internecie, a jedna na trzy takie witryny naraża użytkowników na złośliwe oprogramowanie, które może wykradać dane osobowe.
Kampania jest bezprecedensowa w skali, zasięgu i wsparciu branży, obejmującym sektory produkcji, dystrybucji i eksploatacji, zarówno w telewizji jak i Internecie.
Badania z 2016 roku wykazują, że pomimo upowszechniania się możliwości legalnego korzystania z treści audiowizualnych, 21 proc. Australijczyków w wieku 18-64 lat przyznaje się do piractwa co najmniej raz w miesiącu.

Źródło: Advanced Television, 21.08, Australia biggest ever anti-piracy campaign
 
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Belgia
 
Ochrona małoletnich pod lupą

Belgijski organ regulacyjny ds. mediów audiowizualnych CSA (Conseil supérieur de l'Audiovisuel) opublikował wyniki oceny podmiotów świadczących usługi audiowizualne pod kątem wypełniania w 2016 r. zobowiązań związanych z ochroną małoletnich. Ocenie poddano zarówno linearne jak i nielinearne usługi telewizyjne (zarejestrowane w CSA). Regulator zauważył z satysfakcją, że prawie wszystkie usługi wypełniały swoje zobowiązania w tym zakresie. Ta pozytywna ocena jest warta podkreślenia, ponieważ Federacja Walonii/ Bruksela uważa, że ma jedne z najsurowszych w Europie przepisów dotyczących ochrony małoletnich.

Źródło: EPRA, 11.08, Protection of minors: Belgian CSA assesses compliance of audiovisual services with legal obligations


Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Hiszpania
 
Hiszpańskie wideo na subskrypcję

Hiszpański operator telekomunikacyjny Telefónica planuje podjęcie rywalizacji z Netflix uruchamiając w Europie platformę wideo (SVoD) z własną, oryginalną zawartością. Usługa ma być wprowadzana za niską opłatą, z nieograniczonym dostępem do wszystkich treści à la carte bezpośrednio do abonenta lub za pośrednictwem umów dystrybucyjnych z innymi operatorami telewizyjnymi.
Usługa będzie dostępna na wszystkich urządzeniach - smartfonach, tabletach, konsolach, odtwarzaczach multimedialnych i telewizorach typu smart. Firma rozpocznie jej świadczenie w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, a później zamierza ją rozszerzyć na inne kraje europejskie, z wyjątkiem Hiszpanii. Serwis będzie oferował seriale telewizyjne produkowane w Hiszpanii i w Peru głównie przez firmę Movistar Plus, która zamierza wypuszczać od 6 do 8 nowych seriali rocznie.

Źródło: Advanced Television, 14.08, Telefónica plans Netflix for Europe


Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Holandia
 
Netflix na urządzeniach przenośnych

Badanie przeprowadzone przez firmę GfK wykazało, że w lipcu w Holandii 3,9 mln osób korzystało z serwisu Netflix za pośrednictwem telefonów komórkowych, tabletów lub komputerów, co oznacza, że około 27,5 procent populacji kraju w wieku 13 lat i powyżej miało dostęp do usługi SVoD za pośrednictwem urządzenia „innego niż telewizor”. W grupie osób w wieku od 13 do 34 lat z mobilnego dostępu do usługi Netflix korzystała blisko połowa (47 proc.). Zasięg Netflix przewyższa łączny zasięg jego konkurentów online: NPO, RTL XL i KIJK.nl.

Źródło: Advanced Television, 22.08, Netherlands: 4m portable Netflix users

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Irlandia
 
Krótkie umowy na Internet + TV

Firma Virgin Media wprowadziła ofertę 30-dniowych umów na szerokopasmowy Internet i usługi telewizyjne. Umowa przewiduje dostęp do Internetu o szybkości pobierania 240 MB, dostęp do wszystkich ulubionych aplikacji, a także wszystkich filmów, które znajdują się w katalogu Virgin Media na żądanie. Nowy typ umowy jest atrakcyjny przede wszystkim dla osób z grupy tzw. millennials, czyli dwudziesto-trzydziestolatków, którzy często nie chcą lub nie mogą być związani długoterminową umową z operatorem.

Źródło: Advanced Television, 08.08, Student friendly converged packages from VM Ireland

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Szwajcaria
 
Postęp we wprowadzaniu radia cyfrowego

Radio cyfrowe budzi duże zainteresowanie w Szwajcarii: 57 proc. audycji radiowych jest obecnie odbieranych w formie cyfrowej – w technologii DAB+ lub przez Internet. Pod koniec czerwca 2017 r. w obiegu było 3,25 mln urządzeń DAB+, wiele nowych pojazdów zostało w nie wyposażonych, a poziom świadomości na temat DAB+ wskazuje pozytywny trend. DAB+ stanowi główny czynnik wpływający na korzystanie z cyfrowego radia. Z technologii tej korzysta obecnie 32 proc. społeczeństwa.
Począwszy od 2020 r. Szwajcaria zamierza wycofać analogowe nadawanie radiowe w systemie FM i zastąpić ją DAB+ jako główną technologią nadawania. W celu usprawnienia tej operacji szwajcarski OFCOM/BAKOM zlecił przeprowadzenie kampanii informacyjnej, która rozpoczęła się w czerwcu br. Informacje pojawiają się w radiu, telewizji, w prasie i na billboardach.

Źródło: BAKOM, 24.08, Digital radio reception reaches nearly 60 percent

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Ukraina
 
Platforma satelitarna dla regionalnej telewizji

Operator satelitarny Ukrkosmos uruchomi 11 września br. nową sieć na użytek regionalnych nadawców na Ukrainie. Sieć pod nazwą Kraina TV umożliwi dostęp do około 20 programów telewizyjnych z całego kraju, które podpisały umowę w sprawie wymiany audycji chronionych prawem autorskim i własnych treści.
Ukrkosmoszapewni wykorzystanie swojego teleportu, wraz z przesyłaniem i dystrybucją sygnału za pośrednictwem satelity Amos-7.
Kraina TVzostanie uruchomiona na trzymiesięczny okres próbny i oczekuje się, że w przyszłości będzie stanowić podstawę platformy satelitarnej dla regionalnej telewizji.

Źródło: Broadband TV News, 31.08, New satellite network for Ukraine

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Nadawcy zagrożeni

Jak wynika z raportu OC & C Strategy Consultants, brytyjscy nadawcy, tacy jak BBC, ITV, BT i Sky mogą stracić łącznie 1 mld funtów (1,07 mld EUR) rocznie, jeśli w ciągu następnej dekady konkurenci z Amazon, Facebook i YouTube staną się dominującymi graczami w branży telewizyjnej.
W raporcie podkreślono, że przemysł telewizyjny może spotkać taki sam los, jak branżę muzyczną i informacyjną, gdzie nowe potężne cyfrowe podmioty - w tym firmy Apple, Google, YouTube - mają obecnie znaczny udział w przychodach. W dokumencie tym stwierdzono, że nadawanie może stać się kontrolowane przez jednego lub dwóch „super-agregatorów”, którzy działaliby jako bramy dla konsumentów szukających prostego dostępu do mnóstwa treści.
Nowoczesny odbiornik telewizyjny wyposażony jest teraz w cały wachlarz możliwości wyświetlania, z których można korzystać, z programami takimi jak BBC iPlayer, Amazon Prime Video i YouTube. Ponad 20 proc. osób poniżej 35 roku życia korzysta z ponad siedmiu usług, aby móc obejrzeć swoje ulubione audycje, a 40 proc. twierdzi, że wielość możliwości staje się dla nich problemem. Jak stwierdza raport OC & C Strategy Consultants, „to środowisko sprzyja zapotrzebowaniu na usługę super-agregatora, która zapewni uniwersalny punkt dostępu do treści”.

Źródło: Advanced Television, 29.08, Broadcasters risk losing 1bn per year to online rivals
 
Aplikacja dla przedszkolaków


Virgin Media uruchomił aplikację Virgin TV Kids zaprojektowaną specjalnie dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-7 lat), która oferuje ponad 2000 dziecięcych filmów i audycji na żądanie, a także książki i gry interaktywne. Aplikacja została opracowana jako bezpieczna przestrzeń, bez reklam i aplikacji zakupowych.
Jak informują przedstawiciele Virgin Media, „rodzice i opiekunowie mogą pozwolić swoim dzieciom na oglądanie audycji telewizyjnych ze wszystkich ulubionych przez nie programów, a także na korzystanie z szerokiego wyboru książek i bezpiecznych gier w przekonaniu, że dzieci nigdy nie będą narażone na treści nieodpowiednie lub szkodliwe dla ich rozwoju”. Aplikacja dostępna jest bezpłatnie dla klientów Virgin Media.

Źródło: Advanced Television, 24.08, Virgin Media launches Kids TV app

 
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Włochy
 
Więcej chętnych do płacenia abonamentu

We Włoszech odnotowano 34-procentowy wzrost liczby osób opłacających abonament telewizyjny. Spadek liczby osób uchylających się od płacenia abonamentu nastąpił przede wszystkim dzięki inicjatywie byłego premiera Matteo Renzi, który zmniejszył wysokość opłaty abonamentowej z 113,50 euro do 100 euro rocznie. Na skutek tej decyzji, w 2016 r. abonament zaczęło opłacać 5,6 miliona osób, co przyczyniło się do dodatkowych dochodów w wysokości ponad 500 milionów euro. Sukces tej inicjatywy spowodował dalszą obniżkę abonamentu telewizyjnego. W bieżącym roku opłata wynosi już 90 euro, a w 2018 r. może zostać jeszcze bardziej obniżona.

Źródło: Advanced Television, 14.08, Italy sees 34% growth in TV licence fee payers

Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie