"Przegląd międzynarodowy": nr 02/2017

10.03.2017
W poniższym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m. in. o reakcji nadawców komercyjnych na propozycje zmian w tzw. dyrektywie audiowizualnej, o uruchamianiu przez BBC specjalnego programu telewizyjnego dla Szkotów, o piłkarskiej telewizji w Niemczech oraz o złych prognozach dla operatorów płatnej telewizji w Holandii.
logo Przeglądu Międzynarodowego
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Holandia
 
Internet w telewizorze – telewizja w Internecie

Jak wynika z badań portalu Telecompaper, ponad połowa (60 proc.) holenderskich widzów rozważy rozwiązanie umowy z operatorem płatnej telewizji (satelitarnej lub kablowej), jeśli trzy główne programy publicznego nadawcy NPO będą dostępne w Internecie w ramach tzw. telewizji OTT (over-the-top). Podobny procent (57 proc.) osób jest gotowych to zrobić , jeśli programy RTL będą dostępne tą drogą .
Wyniki badania to dobra wiadomość dla NLZiet, holenderskiej platformy na żądanie, oferującej programy wszystkich trzech głównych grup nadawczych (NPO, RTL i SBS), a także dla platform Play i KNIPPR, należących odpowiednio do KPN i T-Mobile, które umożliwiają dostęp do transmisji strumieniowej na żywo w Internecie.
Inne badanie Telecompaper pokazuje, że dwie trzecie (66 proc.) holenderskich gospodarstw domowych posiada telewizory z dostępem do Internetu, co zwiększa prawdopodobieństwo rezygnacji z usług operatorów płatnej telewizji. Liczba ta wzrasta do 73 proc. w gospodarstwach domowych gdzie są dzieci, a wśród bezdzietnych gospodarstw domowych 62 proc. posiada odbiornik typu connected TV. Nie wszyscy używają telewizora do oglądania treści w Internecie: w czwartym kwartale 2016 r. 36 proc. gospodarstw domowych deklarowało oglądanie treści internetowych na ekranie telewizora, w porównaniu do 30 proc. gospodarstw w roku 2015.

Źródło: Broadband TV News, 03.02, 60% of Dutch viewers will consider cord-cutting
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Irlandia
 
Płatna retransmisja programów nadawcy publicznego?

Irlandzki nadawca publiczny RTE zamierza domagać się 30 mln EUR rocznie tytułem opłat za retransmisję jego programów w sieciach satelitarnych i kablowych. Zgodnie z raportem zleconym przez RTE firmie Mediatique, biorąc pod uwagę kryterium liczby abonentów, Sky mógłby zapłacić 19 mln EUR, a Virgin 11 mln EUR. W przeprowadzonym przez Mediatique w 2014 r. badaniu 49 proc. respondentów stwierdziło, że zrezygnuje z usług Sky, jeśli w jego ofercie nie będzie nadawcy publicznego. Analogicznie, 63 proc. badanych stwierdziło, że zrezygnuje z usług telewizji kablowej.

Źródło: Broadband TV News, 06.02, RTE could gain €30m from retrains fees
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Litwa
 
Komisja popiera decyzję o ukaraniu rosyjskiego nadawcy

Komisja Europejska uznała za zgodną z prawem Unii Europejskiej decyzję Komisji Radia i Telewizji Litwy (RTCL) o zawieszeniu na okres od listopada 2016 r. do lutego 2017 r. retransmisji rosyjskojęzycznego programu RTR Planeta, w którym nadawane były treści nawołujące do nienawiści. Naruszenia stwierdzono w trzech audycjach nadanych w okresie od listopada 2015 r. do października 2016 r. Zgodnie z litewską ustawą o dostępie do informacji publicznej, w listopadzie 2016 r. RTCL podjęła decyzję o czasowym zawieszeniu retransmisji RTR Planeta na terytorium Litwy, w tym także w Internecie. Decyzja, zgodnie z dyrektywą AVMSD, została zgłoszona w piśmie do Komisji Europejskiej, w którym RTCL poinformowała o zamiarze podjęcia szczególnych środków, jeśli podobne naruszenia wystąpią ponownie. RTR Planeta nadaje program na podstawie koncesji udzielonej przez szwedzkiego regulatora, dlatego Litwa poinformowała o swojej decyzji także szwedzkie władze. Komisja Europejska uznała, że litewska Komisja Radia i Telewizji dochowała wszelkich procedur, rozważając także argumentację przedstawioną w tej sprawie przez nadawcę i uznając, że tymczasowe zawieszenie transmisji jest działaniem proporcjonalnym i uzasadnionym. To już drugi raz, kiedy litewska RTCL podjęła decyzję o zawieszeniu retransmisji programu tego nadawcy z powodu treści podżegających do nienawiści. Podobna sytuacja miała miejsce w 2015 roku i wówczas również została uznana za zgodną z prawem Unii.

Źródło: EPRA, 27.02, Commission confirms Lithuanian RTCL decision to suspend RTR Planeta retransmission
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Niemcy
 
Pierwsza piłkarska telewizja

Niemiecki klub piłkarski Bayern Monachium we współpracy z Deutsche Telekom 27 lutego br. uruchomił własny 24-godzinny program telewizyjny w jakości HD. Program ma być dostępny na należącej do Telekom platformie IPTV Telekom Entertain TV, jako live-stream w Internecie na stronie www.fcbayern.tv/live oraz na smartfonach i tabletach w aplikacji FC Bayern za 5,95 € miesięcznie. Klienci Deutsche Telekom z umowami post-paid oraz zryczałtowaną opłatą za dostęp do Internetu, mogą oglądać FC Bayern.tv bezpłatnie przez pierwszych 12 miesięcy od jego uruchomienia. W pierwszym tygodniu funkcjonowania program był dostępny bezpłatnie dla wszystkich chętnych.

Źródło: Broadband TV News, 23.02, FC Bayern Munich to launch pay-TV channel
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Stany Zjednoczone
 
Telewizja YouTube

YouTube wprowadza w USA możliwość oglądania treści na żywo. Opłacając subskrypcję w wysokości 35 dolarów miesięcznie abonent będzie miał dostęp do kanałów ABC, CBS, Fox, NBC i ESPN, a także regionalnych kanałów sportowych i innych treści w popularnych sieciach kablowych, takich jak USA, FX i MSNBC. Za dodatkową opłatą dostępne będą kanały premium, takie jak Showtime czy Fox Soccer Plus. Inną usługą oferowaną przez YouTube TV jest możliwość nagrywania treści „w chmurze” bez limitów, która pozwala na nagrywanie wielu audycji bez ograniczeń, a każde nagranie jest dostępne przez dziewięć miesięcy. Usługa dostępna jest za pośrednictwem dowolnego urządzenia i może być przesyłana drogą transmisji strumieniowej za pomocą Google Chromecast. W ramach jednego abonamentu można utworzyć sześć różnych kont użytkownika.

Źródło: Telecompaper, 01.03, YouTube launches live TV subscription service
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Szwajcaria
 
Operatorzy kablowi tracą klientów

Szwajcarscy operatorzy kablowi stracili w 2016 roku ponad 80 tys. klientów. Łączna liczba gospodarstw telewizji kablowej spadła o 3,2 proc. do 2,43 mln. Jednocześnie o 145 tys. wzrosła liczba klientów platformy internetowej Swisscom TV. Z 32 proc. udziałem w rynku (2015: 29 proc.), Swisscom TV jest najbardziej popularną ofertą telewizji cyfrowej w Szwajcarii.

Źródło: Broadband TV News, 08.02, Swiss cable operators lose 80 000 TV customers
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Ukraina
 
Powstaje wieloplatformowy serwis informacyjny

Ukraiński program telewizyjny Ukraine wspólnie z dziennikiem Segodnya planuje stworzenie zintegrowanej, multimedialnej platformy informacyjnej obejmującej telewizję, prasę i dystrybucję cyfrową. Głównym celem tej inicjatywy jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców z wartościowymi informacjami przy zachowaniu równowagi i bezstronności w ich przekazywaniu. W wyniku podpisanej umowy, marka Segodnya, która jest obecna na portalach społecznościowych i YouTube, będzie dostępna dla użytkowników także za pośrednictwem programu telewizyjnego.

Źródło: DigitalTV Europe, Ukraine launches multiplatform news
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Szkocki projekt – zastrzyk finansowy

W odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony widzów, BBC planuje zwiększenie liczby audycji adresowanych do osób narodowości szkockiej i poświęconych Szkocji. Od jesieni 2018 r. uruchomiony ma zostać nowy program telewizyjny - BBC Scotland. Koszt inwestycji zarówno w sam program, jak i w jego rozwój cyfrowy wyniesie 19 mln funtów (22,5 mln EUR). BBC Scotland ma być dostępny online i na platformie iPlayer w jakości HD na terenie całej Wielkiej Brytanii. Dodatkowe środki w wysokości 1,2 mln GBP mają też zostać przeznaczone na BBC Alba - działający od 2008 r. brytyjski kanał telewizyjny nadający w całości w języku gaelickim, dostępny na satelicie oraz w sieciach kablowych, a na obszarze Szkocji również w cyfrowym przekazie naziemnym.
"BBC jest nadawcą Wielkiej Brytanii, ale musimy też robić więcej dla każdej narodowości, na wzór tego co robimy dla Brytyjczyków na całym świecie” - skomentował Tony Hall, dyrektor generalny BBC, zapowiadając trzyletni projekt inwestowania corocznie 20 mln GBP w BBC Scotland. Działania programowe związane z projektem będą podlegały zatwierdzeniu przez zarząd BBC oraz w miarę potrzeby, przez brytyjskiego regulatora rynku - Ofcom.
W najbliższej przyszłości BBC ma przedstawić analogiczne plany dotyczące działań na rzecz mieszkańców Irlandii Północnej i mieszkańców Walii.

Źródło: Advanced Television, 22.02, BBC launches channel for Scotland
 
Wiadomości branżowe

Telewizyjna aplikacja Facebooka

Facebook pracuje nad aplikacją wideo o profilu telewizyjnym i szuka wydawców, którzy mogliby dla niego tworzyć wyłączne treści. Według raportu Wall Street Journal, aplikacja jest częścią starań Facebooka, aby stać się firmą z sektora wideo, co pozwoliłoby jej konkurować na rynku reklamy telewizyjnej. W ostatnim czasie zauważalna jest strategia Facebooka, polegająca na umieszczaniu więcej treści wideo na platformie. Raport nie wchodzi w szczegóły aplikacji, ale ujawnia, że początkowo audycje wideo miałyby trwać 10 minut, a ich tematyka obejmowałaby zarówno reżyserowane krótkie filmy, jak wydarzenia sportowe czy programy rozrywkowe. Choć nie podano szczegółów na temat rozwiązań technicznych, mówi się, że nowa aplikacja ma początkowo działać w środowisku Apple TV. Pomysł nowej aplikacji pojawił się w związku z rosnącą popularnością Facebook Live, która pozwala na udostępnianie dłuższych treści tworzonych przez użytkowników.

Źródła: Advanced Television, 01.02, Facebook developing TV app, Broadband TV News, 01.02, Facebook developing TV video app
 
Nadawcy przeciwni zmianom w Dyrektywie

Europejscy nadawcy komercyjni ostrzegają, że zmiany proponowane w tzw. dyrektywie audiowizualnej mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój rynku, ograniczyć wybór konsumentów i zmniejszyć inwestowanie w treści europejskie. We wspólnym oświadczeniu zwracają uwagę, że zamiast obiecanej deregulacji zmiany mogą osłabić swobodę nadawania. „Jako europejskie stowarzyszenia nadawców zrzeszające przedstawicieli całej UE, wzywamy polityków i decydentów, aby zapewnili konkurencyjną siłę naszego sektora poprzez przyczynienie się do realizacji deklarowanego celu przeglądu [dyrektywy], „aby stworzyć bardziej sprawiedliwe warunki dla wszystkich graczy”. Nadawcy obawiają się, że proponowane zmiany wymuszą na nich konkurowanie z mniej regulowanym rynkiem usług w Internecie, niepokoi ich też perspektywa potencjalnego przesunięcia akcentów w zasadzie „kraju pochodzenia”, przez co zobowiązani zostaną do podporządkowania się przepisom krajów, do których adresują swoje usługi.

Źródła: Broadband TV News, 27.02, Broadcasters warn of changes to AVMS Directive, Digital TV Europe, 27.02, European TV plan risks stunting growth in the sector

 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Katarzyna Twardowska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie