"Przegląd międzynarodowy": nr 10/2016

02.11.2016
W październikowym Przeglądzie Międzynarodowym można znaleźć m.in. informacje na temat unieważnienia procesu koncesyjnego w Grecji oraz zmian dotyczących mediów publicznych w Izraelu, Niemczech i w Rumunii.
logo Przeglądu Międzynarodowego
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Grecja
 
Unieważnienie procesu koncesyjnego

Orzeczenie greckiej Rady Stanu skutecznie unieważniło niedawną, kontrowersyjną decyzję w sprawie przyznania czterech ogólnokrajowych koncesji telewizyjnych. Rada uznała, że ustawa, na podstawie której rząd przeprowadził proces koncesyjny, naruszyła grecką konstytucję. Decyzja Rady, która jednocześnie unieważniła ustawę, została oparta na przepisie konstytucyjnym, który przewiduje, że to Rada ds. Radiofonii i Telewizji, a nie rząd, powinna przyznawać koncesje telewizyjne. Komentatorzy zwracają uwagę, że podmioty, którym przyznano koncesje, mogą teraz żądać od państwa zwrotu pierwszej raty w wysokości 255 mln Euro każdy.

Źródło: Broadband TV News, 27.10, Greek national TV licence awards annulled
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Irlandia
 
Program patronacki na 2017 rok

Irlandzki organ regulacyjny BAI ogłosił w połowie października br. szczegóły programu patronackiego na rok 2017. Ta przyznawana corocznie forma pomocy zapewnia wsparcie finansowe lub rzeczowe na rzecz wydarzeń i działań, które są istotne dla prac BAI. Pomaga organowi w podnoszeniu świadomości i w realizacji celów określonych w Strategii na lata 2014-2016. Program jest ważnym narzędziem, które umożliwia BAI komunikowanie się z różnymi grupami interesariuszy. Ma on również przyczyniać się do wzrostu i dalszego rozwoju przemysłu audiowizualnego w Irlandii. Szczegółowe informacje na temat programu można znaleźć w formularzu zgłoszeniowym, który jest dostępny na stronie internetowej BAI. Średnia wysokość grantu przyznawanego w poprzednim rozdaniu wynosiła 6 tys. Euro, zaś pula środków, z której korzystał wówczas regulator podejmując decyzje o ich przyznaniu, opiewała na 130 tys. Euro.

Źródło: BAI, Funding&Development, 13.10, 2017 BAI Sponsorship Scheme
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Izrael
 
Czyżby koniec mediów publicznych?

Izraelski parlament rozważa decyzję w sprawie zamknięcia nadawcy publicznego w związku z zarzutami ze strony administracji rządowej w kwestii jego zbyt liberalnego nastawienia. Premier Benjamin Netanjahu - który jest również ministrem komunikacji - wspiera projekt ustawy mającej na celu likwidację grupy mediów publicznych, na którą składają się jedna stacja telewizyjna i sześć radiowych. W ubiegłym roku zlikwidowano opłatę abonamentową i były plany stworzenia nowego podmiotu.

Źródło: Advanced Television, 31.10, End of Israeli public TV
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Niemcy
 
Połączony nadawca publiczny

Premier Bawarii sugeruje, że należałoby doprowadzić do połączenia dwóch nadawców finansowanych ze środków publicznych, ARD i ZDF. Zdaniem analityków, miałoby to „znaczący pozytywny wpływ” na obecnych na rynku nadawców komercyjnych ProSieben, RTL i ewentualnie SkyD. Nadawcy publiczni nie nadają co prawda reklam, ale są bardzo aktywni w zakupie licencji programowych. Niemcy mają najwyższy w Europie poziom finansowania publicznej telewizji - na poziomie około 8 mld Euro rocznie i nadają transmisje z najważniejszych wydarzeń sportowych, takich jak  mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Puchar Świata i Igrzyska Olimpijskie, a także popularne relacje z rozgrywek Bundesligi. Jest to jedną z przyczyn niskiej popularności płatnej telewizji w Niemczech. W przyszłorocznych wyborach propozycja fuzji nadawców publicznych może stać się istotnym elementem kampanii, jako że, jak oceniają komentatorzy, „byłby to dobry początek cięcia wydatków ze środków publicznych".

Źródło: Advanced Television, 03.10, ARD and ZDF urged to merge
 
Widzowie VoD wolą seriale


Jak wynika z badania Pay-VoD-Monitor 2016 przeprowadzonego przez firmę Goldmedia na próbie 2058 internautów, seriale są najczęściej wybieraną formą płatnych usług wideo na żądanie (VoD) w Niemczech. Preferuje je 70 proc. klientów, podczas gdy 54 proc. jest zainteresowanych filmami fabularnymi a 47 proc. dokumentalnymi. Najpopularniejsze gatunki to kryminały i thrillery oraz filmy akcji i komedie. Najczęściej oglądanym serialem na Netflix-ie był Better Call Saul, na platformie Amazon Big Bang Theory a na Sky The Walking Dead. Zdecydowana większość użytkowników usług VOD (81 proc.) spędza jednorazowo na portalu ponad godzinę, a 10 proc. nawet więcej niż 3 godziny. Jeśli chodzi o codzienne użytkowanie, szczególnie aktywni są klienci Netflix: 34 proc. z nich korzysta usługi codziennie. Najwięcej (40 proc.) uzyskuje dostęp do usługi VoD głównie za pośrednictwem strony internetowej, podczas gdy 23 proc. używa przede wszystkim aplikacji smartfonu lub tabletu.

Źródło: Broadband TV News, 21.10, German VoD users prefer series
 
Nie będzie obniżki abonamentu


Niemieckie władze państwowe zdecydowały nie obniżać ogólnokrajowej opłaty abonamentowej. Uznano jednogłośnie, że opłata powinna pozostać na poziomie 17,50 Euro miesięcznie zamiast spaść do 17,20 Euro, co wcześniej planowano wobec dużych zasobów finansowych, jakimi dysponują niemieckie media publiczne. Środki z opłaty, która obowiązuje wszystkie niemieckie gospodarstwa domowe, przeznaczone są na finansowanie działalności nadawców publicznych, czyli ARD, ZDF i Deutschlandradio.

Źródło: Advanced Television, 31.10, Germany: No decrease in household broadcast fees
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Rosja
 
Telewizja cyfrowa w Rosji

Rosja potwierdziła, że w 2018 roku zakończy przejście na naziemne nadawanie cyfrowe. Minister łączności i środków masowego przekazu zwrócił uwagę, że w przeciwieństwie do pierwszego multipleksu, drugi (ogólnokrajowy) i trzeci (regionalny) nie są finansowane ze środków publicznych. W związku z tym, z powodu znacznego spadku przychodów reklamowych, nie będą one dostępne na terenie całego kraju.

Źródło: Broadband TV News, 25.10, Russia confirms ASO date
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Rumunia
 
Projekt zniesienia abonamentu

Europejska Unia Nadawców (EBU) wyraziła zaniepokojenie projektem zniesienia abonamentu radiowo-telewizyjnego w Rumunii. Jest to część szerszego planu zmniejszenia podatków przed zbliżającymi się wyborami. EBU uważa, że pozbawienie TVR i Radio Romania stabilnego finansowania może poważnie zagrozić mediom publicznym w kraju i narazić je na naciski polityczne. Zwracając się do parlamentu i premiera rumuńskiego rządu Dyrektor Generalny EBU Ingrid Deltenre powiedziała: „Apelujemy do Parlamentu Rumunii o niepodejmowanie takiej nieodwracalnej decyzji, która grozi zniszczeniem tkanki mediów publicznych kraju. Finansowanie rumuńskich mediów publicznych wymaga pilnej reformy, ale powinno odbyć się zgodnie z normami europejskimi i EBU już współpracuje z TVR, aby wspierać jej rozwój.” Opłaty abonamentowe i podobne systemy pozostają najbardziej popularnym źródłem dochodu europejskich nadawców publicznych. W 2015 roku opłaty abonamentowe stanowiły dwie trzecie wszystkich dochodów mediów publicznych wśród członków EBU. Rumuńska ustawa została już przegłosowana przez Senat i zostanie przedstawiona parlamentowi na początku listopada br.

Źródło: Broadband TV News, 24.10, EBU concern over Romanian licence fee axe
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Niemile widziany gość

Wielka Brytania zamroziła wszystkie konta programu RT, dawniej znanego jako Russia Today. RT został poinformowany o tej decyzji przez NatWest Bank, który oświadczył, że nie uważa już RT za swojego klienta, w wyniku przeprowadzonego przeglądu umów bankowych. Bank podał również, że cała Grupa Royal Bank of Scotland, której częścią jest NatWest, odmawia obsługi RT. Nadawca został uprzednio ukarany przez regulatora brytyjskiego, Ofcom, za relacjonowanie konfliktów na Ukrainie i w Syrii w sposób tendencyjny. RT obecnie nadaje w języku angielskim, hiszpańskim i arabskim, ale wkrótce planuje rozszerzenie oferty o program w języku niemieckim.

Źródło: Broadband TV News, 17.10, UK freezes RT bank accounts
 
Konsekwencje Brexit dla rynku reklamy


Brytyjscy nadawcy stoją wobec perspektywy najgorszego roku dla reklamy telewizyjnej, licząc od recesji z 2009 roku. W związku z niepewnością wokół Brexitu przedsiębiorstwa wycofały ponad 400 mln £ (446 mln EUR) z budżetów marketingowych. Przed przeprowadzeniem referendum o opuszczeniu Unii Europejskiej, analitycy przepowiadali kolejny rok prosperity dla brytyjskiego rynku telewizyjnego, jednak obecnie źródła branżowe wyrażają obawę, że na rynku wystąpi ogromne negatywne odchylenie, które może spowodować łączny spadek przychodów reklamowych, nawet do 2 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Źródło: Advanced Television, 20.10, Brexit wounds TV ad market
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Włochy
 
Wieloletni problem zakłóceń rozwiązany

Włochy są bliskie rozwiązania trwającego od 30 lat problemu zakłóceń częstotliwości telewizyjnych z krajami sąsiadującymi. Dzięki interwencji ITU (Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej) udało się ostatecznie rozwiązać kwestie interferencji z Francją, Szwajcarią i Maltą. Ponadto, w listopadzie br. rząd ma ogłosić wyłączenie sygnału wszystkich przekaźników telewizyjnych, które kolidują z nadawcami w Chorwacji i Słowenii. Rząd zdołał przekonać lokalnych nadawców, aby zwolnili sporne częstotliwości, przeznaczając na ten cel 50,8 mln Euro. Niektórzy nadawcy zgodzili się na odszkodowanie, inni, w porozumieniu z Urzędem Komunikacji, przenieśli się na częstotliwości, które nie wywołują zakłóceń w innych krajach. Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Urząd Komunikacji były w posiadaniu  wolnych częstotliwości - niektóre nie zostały sprzedane w trakcie przetargu w 2014 r. na nowe krajowe sieci telewizyjne, podczas gdy inne (w paśmie 700 MHz) nie były dotąd wykorzystywane.

Źródło: Advanced Television, 18.10, Italy resolves TV frequency interference

 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

Zamknij Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie