"Przegląd międzynarodowy": nr 03/2016

17.03.2016
W marcowym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m.in. o interaktywnej telewizji w Hiszpanii, o niemieckim satelitarnym programie dla uchodźców i osób, które im pomagają oraz o działaniach na rzecz ochrony dzieci podejmowanych we Francji i w Wielkiej Brytanii.
logo Przeglądu Międzynarodowego
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Chorwacja
 
Podżeganie do nienawiści powodem czasowego wyłączenia stacji

Chorwacki organ regulacyjny ds. mediów (AEM) jednogłośnie zdecydował o nałożeniu na lokalnego nadawcę Z1 televizija kary w postaci wyłączenia na trzy dni nadawania jego programu w związku z domniemanym podżeganiem do nienawiści podczas audycji wyemitowanej 19 stycznia br. Regulator postanowił ponadto powiadomić Prokuraturę Generalną o prawdopodobieństwie popełnienia przestępstwa przez prowadzącego audycję, który ostrzegał mieszkańców Zagrzebia przed spacerowaniem w okolicach katedry Serbskiego Kościoła Ortodoksyjnego, gdyż „ich dzieci mogą stać się ofiarami rzezi czetników”. 


Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Francja
 
Kampania telewizyjna na rzecz ochrony dzieci

W dniach 18-20 lutego br. francuski organ regulacyjny ds. audiowizualnych (CSA) po raz ósmy zorganizował doroczną telewizyjną kampanię informacyjną na rzecz ochrony małych dzieci. Jej celem jest uwrażliwienie telewidzów na zagrożenia związane z oglądaniem telewizji przez dzieci poniżej trzeciego roku życia. Dwa tegoroczne spoty kampanii dostępne są na stronie CSA

Źródło: CSA, 08.02, Nouvelle campagne télévisée sur la protection des jeunes enfants



Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Hiszpania
 
Telewizja społecznościowa

Hiszpańska platforma płatnej telewizji Movistar Plus (własność spółki Telefónica) wprowadza nową usługę pod nazwą Social TV. Usługa ta umożliwi abonentom komentowanie, dyskusję lub rozmowę bezpośrednio na ekranie telewizora podczas oglądania programu na żywo, z wykorzystaniem połączenia konferencyjnego i systemu czatu. Aby skorzystać z usługi, abonent potrzebuje zintegrowanej z mikrofonem kamery. Oglądając program na ekranie telewizora, tabletu lub smartfona, będzie mógł korzystać ze wszystkich treści dostępnych na Movistar+ (np. mecze piłki nożnej,  mecze tenisowe, filmy czy  widowiska telewizyjne). Rozmowa, w formacie wybranym przez użytkownika - tekst, czat lub wideokonferencja - pojawi się na ekranie w czasie rzeczywistym, tj. w tym samym czasie, co treść nadawanego programu. Telefónica zamierza rozszerzyć usługę na wszystkie swoje platformy płatnej telewizji w Ameryce Łacińskiej, gdzie obecnie ma 4,5 mln klientów.

Źródło: Advanced Television, 23.02, Spain Movistar launches social TV

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Japonia
 
Zarząd NHK oddaje pieniądze

Japoński nadawca publiczny NHK wydał oświadczenie, że każdy z członków Zarządu „dobrowolnie” zwróci część swojego wynagrodzenia w związku z zaniedbaniami związanymi z nadzorem nad podmiotem zależnym od NHK. Sprawa dotyczy malwersacji finansowych w firmie NHK Integrated Technology, sięgające kwoty 200 milionów jenów (1,8 mln USD). Personel firmy został oskarżony o sprzeniewierzenie funduszy i zwolniony z pracy. Prezes NHK zobowiązał się zwracać połowę swego wynagrodzenia przez kolejne dwa miesiące, pięciu innych członków zarządu po 30 proc., zaś sześciu pozostałych po 10 proc. W wydanym oświadczeniu prezes przeprosił odbiorców za sytuację, która, jego zdaniem, jest rezultatem niedociągnięć w systemie kontroli wewnętrznej firmy.

Źródło: Advanced Television, 24.02, NHK bosses must repay salaries

 
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Niemcy
 
Program telewizyjny dla uchodźców

Planowany program telewizyjny pod nazwą H2D Handshake 2 Deutschland (uścisk dłoni z Niemcami), adresowany do uchodźców i osób, które im pomagają, będzie transmitowany za pośrednictwem satelity Astra (19,2°E). Jak dotąd została uruchomiona transmisja testowa. Komunikat informuje, że wkrótce rozpocznie się transmisja ogólnodostępnego programu. H2D chce zapewnić uchodźcom praktyczne informacje na temat życia w Niemczech i niemieckiej kultury, a tym samym działać na rzecz wspierania integracji społecznej. Kanał dostępny będzie również w sieci kablowej Unitymedia.

Źródło: Broadband TV News, 15.02, German refugee TV channel to launch on Astra


Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Ukraina
 
Ostrzeżenie przed retransmisją nielegalnych programów

Ukraiński regulator zwrócił się do dostawców programu o powstrzymanie się od rozprowadzania rosyjskojęzycznego programu Ukraina 24. W oświadczeniu stwierdza się, że pomimo swojej nazwy, program nie ma ukraińskiej koncesji i nie spełnia wymogów Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej. Jego logo może wprowadzać w błąd zarówno widzów jak i dostawców sugerując, że jest programem ukraińskim. Regulator wskazuje również na ukraińskie przepisy przyjęte w maju 2015 roku, które zakazują rozpowszechniania rosyjskich reklam w rosyjskich programach rozprowadzanych na Ukrainie oraz wprowadzają wykaz zagranicznych programów dopuszczonych do retransmitowania na terenie Ukrainy. W lutym z listy tej wykreślono 15 rosyjskich programów.

Źródło: Broadband TV News, 15.02, Ukraine issues channel warning

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Samoregulacja VoD w zakresie  ochrony dzieci

Brytyjscy nadawcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Nadawców Komercyjnych (COBA) podpisali Deklarację w sprawie Usług Video na Żądanie, zobowiązując się do zwiększenia dbałości o ochronę dzieci przed szkodliwymi dla nich treściami. Deklaracja zobowiązuje sygnatariuszy do zapewniania widzom VoD odpowiednich zabezpieczeń oraz do udostępniania programów na żądanie w taki sposób, który dodatkowo wspierałby narzędzia ochrony oferowane przez platformy dostępu.

Deklaracja zawiera zobowiązanie do stosowania najwyższych standardów w programach na żądanie, porównywalnych do tych, jakie obowiązują programy linearne. Zobowiązuje także nadawców do wspierania platform telewizyjnych w dostarczaniu odbiorcom możliwie solidnych rozwiązań służących ochronie usług typu catch-up (np. mechanizmy kontroli PIN). Ponadto, sygnatariusze zobowiązują się do zapewnienia widzom informacji o kategoriach wiekowych, dla których przeznaczone są poszczególne treści na żądanie, tak by mogli oni dokonywać świadomych wyborów dotyczących tego, co oglądają.

Sygnatariuszami Deklaracji są: A & E Television Networks, Comedy Central, Discovery Networks, Fox International Channels, MTV, NBC Universal, Nickelodeon, Sky, Sony Pictures Television Networks, Walt Disney Company i Turner.

Źródło: Advanced Television, 09.02, UK programmers commit to VoD child protection

BBC nakłania do płacenia abonamentu

Komórka organizacyjna BBC odpowiedzialna za pobór opłaty abonamentowej (TV Licence Management Team) opublikowała listę nieprawdopodobnych powodów, jakie podawały osoby uchylające się od płacenia abonamentu i ogłosiła konkurs wśród studentów szkół filmowych na najlepszą animację na ten temat. Filmy zostały umieszczone na profilu instytucji na Facebooku i ten z nich, który dostał najwięcej „lajków” ma otrzymać Nagrodę Publiczności. Przyznana ma też zostać Nagroda Jury, które oceni reżyserię, produkcję, jakość animacji i scenariusz. Wymówki niepłacących były często zaskakujące: włączanie telewizora tylko po to by łatwiej mogła zasnąć ulubiona złota rybka lub by papuga mogła się nauczyć motywu z programu Bargain Hunt. W związku z konkursem, który ma zwrócić uwagę odbiorców na problem, BBC przypomina, że uchylanie się od wnoszenia opłaty abonamentowej jest łamaniem prawa.

Źródło: Advanced Television, 09.02, TV Licensing reveals top non-payment excuses

Jak zmieniają się zwyczaje kibiców?

ESPN, amerykańska stacja telewizyjna poświęcona tematyce sportowej, opublikowała wyniki badań preferencji brytyjskich kibiców jeśli chodzi o śledzenie wiadomości i oglądanie transmisji z wydarzeń sportowych. Stacja przeprowadza takie badania regularnie co dwa lata, dzięki czemu zyskuje orientację w zmieniających się zwyczajach i upodobaniach widzów. Wyniki wskazują, że przeciętny fan sportu w Wielkiej Brytanii poświęca informacjom i transmisjom sportowym średnio 7 godzin 24 minuty tygodniowo. Znaczna większość kibiców (87 proc.) śledzi wiadomości sportowe za pomocą smartfona. Do oglądania transmisji sportowych w grudniu 2015 roku 71 proc. widowni ESPN korzystało wyłącznie z urządzeń mobilnych, w porównaniu z 58 proc. w styczniu tego samego roku. Wśród brytyjskich kibiców rośnie również popularność tabletów: 77 proc. fanów sportu korzysta z nich do śledzenia wydarzeń sportowych. Wzrost korzystania z urządzeń przenośnych zbiega się z malejącą rolą gazet drukowanych jako stałego źródła wiadomości sportowych. Dane wskazują, że tylko 23 proc. kibiców co dzień czyta gazetę; w ciągu ostatnich czterech lat nastąpił tu spadek o 47 proc.

Źródło: Advanced Television, 10.02, 77% of sport fans watch on tablets

Czy Sherlock zatrzyma spadek oglądalności BBC iPlayer?

BBC iPlayer (iPlayer, BBC Media Player) to streamingowa usługa radiowa i telewizyjna nadawcy publicznego, dostępna na urządzeniach mobilnych. Ostatnio, mimo sukcesu styczniowej produkcji BBC z serii przygód Sherlocka Holmesa, „The Abominable Bride” oraz filmu „The Rack Pack”, oglądalność audycji dostępnych na tej platformie spadła. Co prawda, specjalny odcinek Sherlocka nadany 1 stycznia br. w BBC1 zgromadził na iPlayerze ponad 2,3 mln widzów, czyli około jedną czwartą wieczornej widowni programu, ale w styczniu br. z usługi skorzystało 250 mln widzów (o 3 mln mniej niż w poprzedzającym miesiącu i o 23 mln mniej niż w styczniu ubiegłego roku). Brytyjski rząd ogłosił, że będzie starał się jak najszybciej wprowadzić w życie ustawę, która pozwoli zamknąć „lukę iPlayera”, pozwalającą korzystać z usługi bez konieczności płacenia abonamentu TV, co powoduje straty rzędu 150 mln funtów rocznie.

Źródło: The Guardian, 03.03, Sherlock: the Abominable Bride fails to halt dip in BBC iPlayer viewing
 
BBC wzywa Ofcom do ochrony usługi  iPlayer

Dostawcy Internetu grożą blokowaniem treści nadawców publicznych na swoich platformach, jeśli nie nastąpi modernizacja przepisów w sprawie neutralności sieci. BBC zwróciła się do organu regulacyjnego (Ofcom) o zwiększenie ochrony usług telewizji cyfrowej, takich jak iPlayer, by mieć gwarancję, że dostawcy usług internetowych będą ich traktować sprawiedliwie. W treści dokumentu przygotowanego dla Ofcom, BBC uznała, że regulatorzy powinni zmodernizować przepisy i zapewnić egzekwowanie zasad neutralności sieci wobec faktu, że największy dostawca usług szerokopasmowych, BT, intensywnie inwestuje we własne usługi telewizyjne, a dostawca płatnej telewizji Sky dominuje na łączach szerokopasmowych. Ofcom jednak uważa, że zapotrzebowanie odbiorców na programy BBC stanowi dla operatorów zachętę do oferowania ich treści, i twierdzi, że nie ma dowodów na to, że nadużywają oni swojej pozycji. Brytyjski regulator tworzy obecnie program monitorowania, by śledzić rozwój sytuacji oraz zapobiec dyskryminacji nadawców publicznych. Ofcom będzie miał większe uprawnienia do egzekwowania zasady neutralności sieci od kwietnia, kiedy zaczną obowiązywać unijne regulacje w tej kwestii.

Źródło: The Guardian, 25.02, Net neutrality: BBC urges Ofcom to protect iPlayer
 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Joanna Kryńska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie