"Przegląd międzynarodowy": nr 06/2014

03.06.2014
W czerwcowym Przeglądzie Międzynarodowym można m. in. przeczytać o tym, jak Wielka Brytania i Irlandia dbają o interesy niepełnosprawnych odbiorców, o przygotowaniach do piłkarskich Mistrzostw Świata w Hiszpanii i w Wielkiej Brytanii, a także posłuchać, jak Holendrzy zachęcają do przejścia na radio cyfrowe.
logo przeglądu międzynarodowego
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Austria

Technologia w służbie sztuki

W wiedeńskiej operze miała miejsce pierwsza produkcja telewizyjna w rozdzielczości 4 K, przekazywana na żywo za pomocą Internetu przy użyciu wysokiej wydajności kodeka HEVC w standardzie MPEG-DASH. Operę Verdiego „Nabucco” z Placido Domingo w roli głównej obejrzeć mogli posiadacze telewizorów Ultra HD z technologią Smart TV na całym świecie oraz widzowie na miejscu, za pomocą ustawionego w gmachu opery 65-calowego telewizora UHD. Udostępniona przed spektaklem nowa aplikacja Smart TV Samsunga, pod nazwą Wiener Staatsoper, to pierwsze tego typu oprogramowanie w pełni zintegrowane z technologią UHD, które umożliwiło obejrzenie transmisji w najdogodniejszej porze, dzięki unikalnej funkcji przesunięcia w czasie. Aplikacja pozwalała ponadto śledzić tekst opery na drugim ekranie dzięki funkcji zsynchronizowanych napisów. Oprócz transmisji strumieniowej 4 K, dostępna była transmisja „na żywo” oraz VOD w technologii HD, z których można było korzystać na komputerach, urządzeniach mobilnych i telewizorach HD Smart TV, również z wykorzystaniem funkcji przesunięcia w czasie.
Źródło: IBEconnects, 9.05, Plácido Domingo stars in first 4k live internet stream
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Czechy

Perspektywy DAB w Czechach

W połowie maja br. w Pradze odbyła się konferencja pod nazwą „DAB – Dzień Innowacji – Radio w XXI wieku”. Uczestnicy wydarzenia podkreślali, że o ile format DAB jest niekwestionowaną przyszłością radia, o tyle w tej chwili nie jest możliwe zaplanowanie procesu przejścia z nadawania analogowego na wyłącznie cyfrowe. Czeski rząd ustalił wstępną datę wyłączenia sygnału analogowego na 2025 rok, kiedy to wygasa większość koncesji komercyjnych nadawców. Według przedstawiciela České Radiokomunikace, operatora telekomunikacyjnego, technologia DAB będzie największą innowacją w całej historii radia, licząc od momentu jego powstania. Wymagać będzie jednak dużego zaangażowania finansowego i organizacyjnego oraz współpracy pomiędzy nadawcami, operatorami sieci, producentami sprzętu radiowego, producentami samochodów oraz Ministerstwem Kultury i organem regulacyjnym ds. mediów. Pierwszym krokiem, jaki zdaniem uczestników konferencji należałoby podjąć, jest nowelizacja odpowiednich przepisów w celu zliberalizowania rynku. Oprócz szeroko dostępnych odbiorników, istotnym warunkiem powodzenia cyfrowego radia jest ponadto rozbudowana oferta treści, korzystających z nowej technologii. Naturalnym liderem cyfryzacji radia w Czechach jest publiczny nadawca - Czeskie Radio.
Źródło: Telecompaper, 14.05, Radiokomunikace ready to cooperate in DAB implementation
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Grecja

Nowy nadawca publiczny

Blisko rok po zlikwidowaniu decyzją rządu telewizji publicznej ERT, 4 maja br. uruchomiony został program publicznego nadawcy NERIT (Nowe Greckie Radio, Internet i Telewizja). W pierwszym dniu nadawania na antenie znalazły się programy informacyjne, filmy greckie i zagraniczne oraz programy sportowe.
Źródło: Broadband TV News, 05.05, New Greek broadcaster launches
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Hiszpania

Słabnie naziemna telewizja cyfrowa

Po zamknięciu 9 ogólnokrajowych programów naziemnej telewizji cyfrowej w Hiszpanii, rząd planuje likwidację jednego z dwóch multipleksów w Katalonii, w północno-wschodniej Hiszpanii, którego operatorem jest publiczny nadawca telewizyjny, TV3. Katalonia jest jedynym regionem w Hiszpanii gdzie funkcjonują dwa multipleksy regionalne i trzeci, przeznaczony dla programów lokalnych. Likwidacja drugiego multipleksu spowoduje zakończenie transmisji TV3 w jakości HD. Pierwszy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej obejmuje kanały: TV3, e-sport 3 (sport), 3/24 (aktualności) oraz czwarty kanał współdzielony przez 33 i Super 3 (programy dla dzieci). Rząd regionalny Katalonii oskarżył administrację centralną o „jednostronność” i zaapelował o zaprzestanie dalszego osłabiania oferty naziemnej telewizji cyfrowej w Hiszpanii.
Źródło: Advanced Television, 21.05, More DTT cuts in Spain

Telewizja publiczna na żądanie

Rośnie popularność usługi VOD oferowanej przez hiszpańską telewizję publiczną po nazwą „czerwony guzik” (Botón Rojo). Po ośmiu miesiącach od uruchomienia, o czym pisaliśmy w październikowym numerze Przeglądu, korzysta z niej już 700 tys. gospodarstw domowych w całym kraju. Usługa zapewnia dostęp do ponad 90 tys. godzin programów, zarówno bieżących jak archiwalnych, oraz do treści obecnych na stronie internetowej nadawcy. Aby skorzystać z oferty za pomocą hybrydowego odbiornika telewizyjnego, odbiorca musi nacisnąć czerwony przycisk na pilocie. Stąd nazwa usługi.
Źródło: Advanced Television, 13.05, RTVE’s red button reaches 70000 homes

Interaktywne kibicowanie

Mediaset Hiszpania (właściciel Tele 5 i Cuatro) i WhatsApp podpisali umowę, która pozwoli nadawcy na interakcję z użytkownikami za pomocą wiadomości, plików wideo, zdjęć i klipów audio z piłkarskich Mistrzostw Świata w Brazylii. Mediaset planuje uruchomić multi-screen dla 26 mln aktywnych użytkowników WhatsApp w Hiszpanii. Po zarejestrowaniu użytkownicy będą mogli  odbierać na swoich telefonach mecze na żywo oraz à la carte (sześć różnych kanałów), pliki wideo, zdjęcia i informacje na temat zawodników i drużyn oraz rankingi i analizy dotyczące Mistrzostw Świata w piłce nożnej. Ponadto będą mogli wysyłać zdjęcia oraz pliki audio i wideo wspierające drużynę Hiszpanii, które Mediaset będzie mogła nadać w programie telewizyjnym lub zamieścić na swojej stronie internetowej.
Źródło: Advanced Television, 27.05, Mediaset and WhatsApp World Cup deal
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Holandia

Kampania promująca radio cyfrowe

W Holandii uruchomiona została intensywna kampania promująca radio cyfrowe DAB+ pod hasłem „przejdźmy na cyfrowe”. Spot kampanii, oparty na przeboju Olivii Newton John można usłyszeć we wszystkich stacjach radiowych w całym kraju, a także w telewizji i w sieci. Kampania została opracowana wspólnie przez komercyjne i publiczne stacje radiowe, wspierane przez Ministerstwo Gospodarki w celu zachęcenia odbiorców do nowej technologii.
Źródło: Tivoli Audio, 20.05, Landelijke DAB+ Campagne van start!

Publiczne radio wyświetla slajdy

Holenderski nadawca publiczny, NPO, transmituje obrazy podczas większości swoich audycji, wykorzystując technologię DAB+. Slajdy pokazujące się na ekranach odbiorników radiowych zawierają dodatkowe informacje o bieżącej audycji oraz nagłówki informacji. W tej chwili jednak niewielu słuchaczy ma możliwość korzystania z takiej aplikacji. Potrzebny jest do tego taki odbiornik DAB+, który pozwala odbierać obrazy, a jest on znacznie droższy, niż ten, który pokazuje tylko pasek tekstowy.
Źródło: Radiomagonline, 05.05, Dutch Public Broadcaster NPO now Transmitting Images via DAB+
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Hongkong

Odbiornik DAB+ za darmo

Największy nadawca radia cyfrowego w Hongkongu DBC (Digital Broadcasting Corp), posiadający 7 stacji radiowych, które nadają wyłącznie w formacie DAB+, rozpoczął akcję promocyjną, by zwiększyć słuchalność swoich programów. W tym celu rozdaje za darmo odbiorniki radiowe DAB+, instalując je przede wszystkim w środkach transportu publicznego. I tak, w taksówkach zainstalowano już 10 tys. takich urządzeń, 5 tys. w autobusach, a kolejnym celem mają stać się małe ciężarówki dostawcze. Nadawca wystąpił też z wnioskiem do Urzędu Rozwoju Handlu i Gospodarki oraz do Urzędu Komunikacji, by warunkiem odnowienia koncesji stało się świadczenie radiowych usług nadawczych w technologii cyfrowej.
Źródło: Asia Radio Today, 02.05, HK station hands out free digital sets
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Irlandia

Fundusz Nadawczy rozdysponowany

Irlandzki organ regulacyjny ds. mediów (BAI) ogłosił listę projektów dofinansowanych w ramach planu Sound&Vision II. Zbiorcza kwota w wysokości 5 mln 136 tys. euro została rozdysponowana pomiędzy 29 projektów telewizyjnych i 93 radiowe. Złożone wnioski opiewały na kwotę 20 mln 80 tys. euro. Zwycięskie audycje zostaną wyemitowane przez nadawców społecznych, komercyjnych i publicznych w całym kraju. Fundusz Nadawczy został ustanowiony przez BAI na początku 2010 roku w celu zapewnienia finansowania wartościowych audycji poświęconych irlandzkiej kulturze, dziedzictwu i doświadczeniu a także programów sprzyjających edukacji medialnej dorosłych. Zasilany jest ze środków pochodzących z 7% odprowadzanych od każdej opłaty koncesyjnej.
Źródło: BAI, 20.05, Over Five Million Euro Funding for Radio & Television Projects Announced by BAI

Konsultacja w sprawie usług dostępowych

Irlandzki organ regulacyjny ds. mediów (BAI) ogłosił 26 maja konsultację publiczną w sprawie proponowanych zmian przepisów dotyczących napisów dla niesłyszących, języka migowego i audiodeskrypcji, jakie oferować muszą nadawcy telewizyjni. Nowe przepisy mają znowelizować dotychczasowe Zasady Dostępu, obowiązujące od 2005 roku, tak by telewizja stała się łatwiej dostępna i bardziej przyjazna osobom z niepełnosprawnością słuchu i wzroku. Jak powiedział przewodniczący BAI, Bob Collins, zmiany jakie zaszły w mediach od 2005 roku, wymagają uwzględnienia ich w przepisach, zwłaszcza w kontekście telewizji cyfrowej. Konsultacja, do udziału w której zachęcani są zarówno nadawcy jak odbiorcy, zakończy się 23 lipca, a formularz, który należy wypełnić, dostępny jest na stronie organu regulacyjnego, również w wersjach dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną. Odpowiadać można także telefonicznie, dzwoniąc na specjalny numer, lub pisemnie. Irlandzka Rada planuje organizowanie spotkań z udziałem odbiorców oraz przedstawicieli rynku, tak by uzyskać jak najszersze zainteresowanie konsultacją.
Źródło: BAI, 26.05, Changes Proposed to Rules on Television Subtitling, Sign Language & Audio Description
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Szwecja

Badanie oglądalności reklam nielinearnych

Szwedzki ośrodek badania opinii publicznej (MMS) będzie mierzył reklamy pojawiające się na ekranach komputerów, tabletów i smartfonów nadawane przez TV4, Modern Times Group (MTG) i SBS Discovery. MTG oferuje cztery kanały bezpłatnej telewizji oraz powiązane z nimi usługi catch-up TV dostępne on-line. Wszystkie programy dostępne są też za pomocą aplikacji mobilnej dla iOS i Androida. Miarodajna ocena oglądalności na wszystkich platformach dostępu jest bardzo istotna dla reklamodawców oraz dlaprzejrzystości pomiaru i monitorowania. MMS, który  jest oficjalnym ośrodkiem badania oglądalności telewizji w Szwecji od 1993 roku, jest wspólną własnością szwedzkich firm medialnych i obecnie obejmuje pomiarem ponad 180 kanałów. Mierzone będą wszystkie kampanie reklamowe rozpoczęte po 12 maja 2014 roku, a uzyskane dane mają być ogólnie dostępne. Pomiar jest ograniczony do oglądania na żywo i przesuniętego w czasie w ciągu ośmiu dni, ale nie obejmuje podglądów i materiałów archiwalnych.
Źródło: Broadband TV News, 14.05, MMS begins online ad measurement
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
Wielka Brytania

Kara za brak usług dostępowych

Brytyjski organ regulacyjny Ofcom ukarał stację ESPN grzywną 120 tys. GBP za niedopełnienie obowiązku zapewnienia właściwego udziału audiodeskrypcji w programie. Zgodnie z Kodeksem Telewizyjnych Usług Dostępowych, nadawcy muszą wypełniać roczny wymiar odnośnie udziału programu, opatrzonego napisami, językiem migowym i audiodeskrypcją. W następstwie badania przeprowadzonego w 2013 roku, Ofcom stwierdził, że ESPN (Europa, Bliski Wschód, Afryka), naruszył wspomniany kodeks. Naruszenie polegało na zbyt niskim udziale w ciągu roku audycji z audiodeskrypcją. Było to tylko 2,3% czasu nadawania, zamiast obowiązujących 5%.
Źródło: Advanced Television, 23.05, Ofcom fines ESPN inadequate audio description services

BBC w trosce o kibiców

BBC Sport zamierza pokazać widzom zbliżające się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w bardzo atrakcyjny sposób, korzystając z  najnowszych technologii. Kibice będą mogli przez całą dobę, siedem dni w tygodniu oglądać zmagania piłkarzy na dowolnym urządzeniu, poszerzone o dodatkowe treści, ekspertyzy, powtórki i interaktywne funkcje. Fani piłki będą mogli oglądać mecze zarówno w Smart TV, jak i za pomocą strony internetowej bbc.co.uk/worldcup, oraz na smartfonach i tabletach przy pomocy aplikacji BBC Sport. Specjalna strona internetowa dedykowana Mistrzostwom Świata łączyć będzie wszystkie cyfrowe przekazy  „na żywo” w jednym miejscu, co pozwoli widzom na dostęp do wideo, radia i informacji tekstowych w dowolnym czasie i dowolnym miejscu. Strona ta również stanowić będzie uzupełnienie tradycyjnej transmisji BBC. Podczas oglądania meczu na ekranie telewizora, widzowie będą mogli jednocześnie oglądać dodatkowe materiały na tablecie czy laptopie. Wszystkie materiały związane z Mistrzostwami Świata nadawane na BBC One, BBC Two, BBC Three, będą również dostępne w technice catch-up za pomocą BBC iPlayer. Wiele atrakcji  BBC zamieści również na swoich kontach internetowych na Facebook-u, Google+, Instagramie i Twitterze. Użytkownicy będą mogli brać udział w wydarzeniach poprzez dokonywanie analiz danych meczy za pomocą ankiet. Będzie również możliwe włącznie do przekazów na żywo np. komentarzy przesyłanych  za pomocą mediów społecznościowych. Ponadto BBC umożliwi za pomocą telewizorów podłączonych do Internetu i obsługujących technologię HbbTv, odbiór dodatkowych treści w tym systemie, takich jak powtórki i skróty meczy, w tym archiwalnych, które odbyły się w ramach przygotowań do turnieju, oraz wszystkich rozgrywek angielskich piłkarzy.
Źródło: TVBEurope, 23.05, BBC Sport goes digital for live coverage of World Cup in Brasil

Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Mirosław Samsonowski
Albert Woźniak

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie