Orange Sport złamał zakaz reklamy piwa w czasie chronionym
28.04.2014
25 kwietnia 2014 r. Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podjął decyzję o ukaraniu Spółki Orange Polska, nadawcy programu Orange Sport w związku z naruszeniem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Na nadawcę została nałożona kara w wysokości 50 000 zł.
Analiza przesłanych przez nadawcę materiałów z 26 października 2013 r. wykazała, że o godz. 19:54, a więc w czasie chronionym, została wyemitowana reklama piwa, czym naruszono art. 16 b ust. 1 pkt. 2 ustawy o radiofonii i telewizji w związku z art. 13ust. 2 pkt 1 ustawy wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Telewizja Orange Sport jest programem wyspecjalizowanym w tematyce sportowej, która w odczuciu społecznym kojarzona jest z propagowaniem zdrowego trybu życia. Emitowanie reklamy piwa w czasie ustanowionym przez ustawodawcę jako chroniony, w telewizji o takim profilu jest szczególnie naganne.
Kara w wysokości 50 000 zł została wymierzona poniżej górnej wysokości z uwzględnieniem przesłanek wskazanych w art. 53. ust. 1., przy uwzględnieniu: zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia, dotychczasowej działalności nadawcy, zwłaszcza w odniesieniu do braku naruszeń dotyczących emisji audiowizualnych przekazów handlowych oraz możliwości finansowych nadawcy.
Przy ustalaniu wysokości kary wzięto również pod rozwagę wyjaśnienia nadawcy oraz informację o zastosowaniu przez niego nowych procedur wykluczających tego typu zdarzenia w przyszłości.
Decyzja Nr 2/2014 o ukaraniu Orange Polska SA