Jan Dworak, Przewodniczący KRRiT (fot. S.Maksymowicz/KRRiT)

Przyszłość rynku medialnego w Polsce – pasmo 700 i cyfrowe radio

17.04.2014
Konferencja „Przyszłość rynku medialnego w Polsce” zorganizowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji i Międzynarodowe Targi Poznańskie w dniach 9-10 kwietnia, odbyła się pod patronatem WorldDMB oraz DigiTag, organizacji zrzeszających uczestników rynku radiowo-telewizyjnego z całego świata. Patronat technologiczny nad targami objęła Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej. Publikujemy prezentacje i wystąpienia towarzyszące konferencji.
Otwierając konferencję Przewodniczący KRRiT Jan Dworak zwrócił uwagę na zmiany, jakie dokonały się na rynku wraz z procesem cyfryzacji telewizji. – Ponad połowa Polaków wymieniła odbiorniki, telewizyjne, widzowie mogą oglądać dziś kilkanaście nowych programów o zróżnicowanej tematyce za cenę abonamentu, powstała alternatywa dla platform płatnych. Zmiana technologiczna wymusiła większy pluralizm treści i zwiększyła konkurencyjność nadawców, otworzyły się nowe możliwości również w wymiarze gospodarczym – podkreślał.

Pierwszy dzień konferencji poświęcony był dalszemu rozwojowi naziemnej telewizji cyfrowej.

Wystąpienie programowe wygłosił Juliusz Braun, Prezes Telewizji Polskiej. Gościem specjalnym tego dnia konferencji był Grzegorz Napieralski, poseł na Sejm RP. W odbywających się tego dnia czterech panelach wzięli udział przedstawiciele Europejskiej Unii Nadawców (EBU), Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU), Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Instytutu Łączności, organizacji DigiTag zrzeszającej uczestników rynku telewizji naziemnej  w Europie, operatora technicznego sieci Emitel, Związku Importerów i Producentów Sprzętu  Elektrycznego i Elektronicznego, związków twórczych, a także przedstawiciele Telewizji Polskiej.

Dyskutowano o przyszłości pasma 700 MHz w Polsce, dywidendzie cyfrowej w kontekście dalszego rozwoju naziemnej telewizji cyfrowej, testach nowych technologii i usług ntc. Jeden z paneli poświęcony był prawom autorskim. Na przykładzie streamingu omówiony został nowy sposób korzystania z zasobów kultury w Internecie, paneliści zastanawiali się także nad szansami i zagrożeniami dla branży w świetle prawa autorskiego.
 
Drugi dzień konferencji toczył się pod hasłem „Radio cyfrowe – więcej niż radio.

- KRRiT jako organ reprezentujący interesy odbiorców, nie może zignorować faktu, że radiowy, cyfrowy rozsiew naziemny daje możliwość bardziej efektywnej gospodarki widmem częstotliwości, pozwala na lepszą jakość dźwięku, bogatszą ofertę programową – a w przyszłości - dodatkowe usługi medialne. Żadna odpowiedzialna władza (czy to rządowa, samorządowa, czy publiczna) nie może zrezygnować z sygnału emitowanego z nadajników naziemnych, łatwo dostępnego dla słuchaczy, również podczas jazdy, dającego możliwość powszechnego, jednoczesnego, bezwarunkowego, bezpłatnego dostępu do programów i usług radia cyfrowego. W dodatku tańszego w eksploatacji, pochłaniającego mniej energii, bardziej ekologicznego. Rozsiew naziemny pozwala także na funkcje ostrzegawcze w razie katastrof lub nieszczęśliwych wypadków. Trudno by było uzasadnić fakt pozbawienia słuchaczy takich możliwości – napisał w wystąpieniu programowym otwierającym drugi dzień obrad Witold Graboś, zastępca przewodniczącego KRRiT.

Modele  biznesowe technologii DAB+ oraz kluczowe warunki sukcesu przedstawił Patrick Hannon, przewodniczący WorldDMB, międzynarodowej organizacji, działającej na rzecz wdrażania radiowej emisji cyfrowej na świecie, do której od grudnia 2013 r. należy również Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. O procesie wdrażania cyfrowego radia w Wielkiej Brytanii,  korzyściach, barierach i ryzykach wynikających z procesu opowiadała Jane Ostler z Digital Radio UK. Strategię wdrożenia Dab+ przez  Polskie Radio zaprezentowali Henryk Cichecki, członek zarządu Spółki, Krzysztof Łuszczewski, Dyrektor Centrum Rozwoju Radiofonii Cyfrowej PR oraz Paweł Mathia, główny inżynier.

Jeden z paneli poświęcony był roli radiowych nadawców komercyjnych we wdrażaniu nadawania cyfrowego. Punkt widzenia nadawców komercyjnych na przyszłość radia w Polsce przedstawił Andrzej Matuszyński, Prezes Grupy Eurozet. Obawy nadawców budzi przede wszystkim brak daty wyłączenia nadawania analogowego. Poważną barierą są koszty ekonomiczne związane z  jednoczesnym nadawaniem programu w systemie analogowym i cyfrowym  tzw. simulcastingiem. Problemem jest też niewielka oferta odbiorników radiowych dostępnych na polskim rynku i ich wysoka cena. Nadawcy komercyjni zwracali też uwagę na ogromną popularność radia internetowego, które z powodzeniem zagospodarowuje cyfrową przestrzeń.

O rozwoju radia cyfrowego w Niemczech, Holandii i Norwegii mówili przedstawiciele nadawców  z tych krajów. Omawiali między innymi strategie państw i ich zaangażowanie, także finansowe, w implementację, aspekty ekonomiczne procesu oraz koszty kampanii informacyjnych. Gunar Garfors, reprezentujący norweskiego nadawcę publicznego oraz IDAG (Międzynarodową Grupę Rozwoju DAB) poruszył problematykę konkurencyjności radia cyfrowego i radia internetowego. O korzyściach ekonomicznych rozsiewu cyfrowego DAB+ mówił Jens Stockmann z firmy GatesAir, a  o dodatkowych możliwościach,  jakie daje ta technologia opowiadał Mirosław Ostrowski z Polskiego Radia Wrocław.

 - Poznańska konferencja tradycyjnie już stała się okazją do rzeczowej rozmowy o przyszłości mediów. Wierzę, że bogatsi w tę wiedzę razem będziemy budowali rozwiązania korzystne dla odbiorców i społeczeństwa powiedział Jan Dworak zamykając dwudniowe obrady.

10 kwietnia publikacje na temat poznańskiej konferencji pojawiły się również na stronie międzynarodowej organizacji WorldDMB http://www.worlddab.org

Zobacz agendę konferecji


Prezentacje z konferencji do pobrania:


Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 30 00
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

Zamknij Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie