Konkursy sms i teleturnieje - poznaj zagrożenia

Tagi: sms konkurs
10.01.2011
Nieuczciwa cena smsa, sugerowanie wygranej i nieprzyznawanie nagrody mogą słono kosztować nie tylko konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że konkurs "Pusty sms" oraz strona internetowa "data-smierci" wprowadzały w błąd. Skargi napływają również do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Działania obu Urzędów mają wyeliminować nieuczciwe praktyki rynkowe.

Konsumenci, na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej mogą obejrzeć film edukacyjny oraz otrzymać informacje, jak rozpoznać prawdziwą cenę sms.

Pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.


Rodzaje przekazów, w których wykorzystywane są wysokopłatne połączenia telefoniczne i sms:

  • gry, quizy, konkursy
  • usługi randkowe
  • czaty (w tym: porady wróżbiarskie, czaty dla dorosłych)
  • audycje w rodzaju „Big Brother” („reality show” )

Ile kosztuje sms?


Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej napływają też skargi użytkowników telefonów komórkowych, którzy padają ofiarą firm proponujących skorzystanie z usług w zamian za wysłanie wiadomości na numery SMS Premium.

Może to nas kosztować nawet ponad 40 zł. Internetowi i telefoniczni oszuści znajdują coraz to nowe sposoby, aby namówić użytkowników na wysłanie drogiego SMS. W sieci jest coraz więcej stron, dzięki którym można poznać horoskop, datę śmierci, spotkać ciekawych ludzi czy śledzić swojego partnera lokalizując położenie jego telefonu komórkowego. Najnowsze oferty kuszą też tanim zakupem programów komputerowych czy informacją o wartościowych wygranych - wystarczy tylko wysłać wiadomość.

Niestety, często podana informacja o koszcie SMS jest nieprawdziwa.Zdarzają się również sytuacje, w których opłata za wiadomość jest pobierana, chociaż system informuje o braku możliwości realizacji usługi z przyczyn technicznych. W wielu przypadkach konsumenci o poniesionych kosztach dowiadują się dopiero z chwilą otrzymania rachunku za telefon, gdyż usługodawca celowo ukrył informację o prawdziwej cenie wysłania
wiadomości.

Dlatego przypominamy:

  1. Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
  2. Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS- a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** - zapłacimy 5 zł plus VAT.
  3. Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.

Linki:


Linki do instytucji, gdzie można złożyć skargi na nieuczciwe praktyki dostawców usług o podwyższonej opłacie:

 

Materiały powiązane

Newsletter

Kalendarium wydarzeń

KRRiT
Kalendarz wydarzeń
Poprzedni miesiąc Listopad 2017 Następny miesiąc
Listopad 2017
Po Wt Śr Cz Pi So Ni
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie