Inauguracja kampanii społecznej "Przytul hejtera"

17.04.2015
16 kwietnia 2015 roku w Pałacu Prezydenckim w Warszawie odbyła się inauguracja kampanii społecznej przeciwko przemocy słownej w Internecie. Jej celem jest uświadomienie młodzieży szkodliwości tzw. internetowego hejtu i mowy nienawiści, a także przedstawienie pozytywnych metod reagowania na te zjawiska.
hasło kampanii społecznej "Przytul hejtera" hasło kampanii społecznej "Przytul hejtera"

Kampanię zorganizowała Fundacja Dzieci Niczyje w partnerstwie z firmą Facebook. Honorowy patronat nad kampanią objęła Małżonka Prezydenta RP, Pani Anna Komorowska.

Projekt realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy Europejskiego Obszaru Gospdarczego.


Czym jest hejt w sieci?

Zdaniem biorących udział w inauguracji ekspertów to bardzo pojemne pojęcie, mylone często ze zwykłą krytyką. Jako hejt traktuje się wypowiedzi przekraczające granice kultury (np. wyzwiska, obraźliwe komentarze pod zdjęciami, komentarze pod user generated content czy tzw. hate pages). Niektórzy eksperci precyzują, że o hejcie w sieci można mówić wtedy, gdy wywołuje on spiralę agresji (włączenie innych użytkowników; aspekt społeczny jako sedno hejtu). Wąską podgrupą hejtu jest tzw. mowa nienawiści.  Mówi się o niej wtedy, gdy dotyczy następujących obszarów: wyglądu (np. otyłość, niepełnosprawność), religii, narodowości, koloru skóry, czy orientacji seksualnej.

Najczęściej spotykane reakcje na hejt w sieci to ignorowanie, odpowiadanie agresją, zgłoszenie do administratora, wspierająca rozmowa z przyjaciółmi.

Kampania „Przytul hejtera”

Kampania skierowana jest do młodzieży ponadgimnazjalnej, rodziców i nauczycieli. Jej celem jest próba zmiany nastawienia hejtowanych i hejterów. Ci pierwsi poznają pozytywne modele radzenia sobie z tym zjawiskiem; tych drugich z jednej strony zachęca się do samokontroli („normalnie tak nie mówię”), a z drugiej - ośmiesza samo zjawisko hejtu, żeby łatwiej było im się od niego odciąć.

Ponadto, kampania promuje telefon zaufania 116 111 oraz umożliwia skorzystanie ze  scenariusza lekcji dla szkół ponadgimnazjalnych, dostępnego w wersji drukowanej i elektronicznej.

W ramach kampanii przygotowano stronę internetową, piosenkę i teledysk, spot (telewizyjny i radiowy oraz do umieszczania w mediach społecznościowych), a także reklamę prasową i serię materiałów graficznych, z których można korzystać jako odpowiedź na hejt.

Teledysk

Celem klipu jest przedstawienie w żartobliwy sposób zjawiska hejtu i celów kampanii społecznej.

Słowniczek:
Dissować – obrażać kogoś;
Dać komuś hug: [tu] – dosł. przytulić go [przytulić na odległość w sieci];
Być swag /mieć swag – wyróżniać się swoim wizerunkiem;
Dać lajka – wyrazić swoje poparcie;
Dać bana – wyrazić swoją dezaprobatę;

Rady dla hejterów (na podstawie www.przytulhejtera.pl)

Cudzy sukces nie jest twoją klęską (…).  Są inne sposoby wyrażania swojego zdania. Jeżeli coś ci się nie podoba lub cię denerwuje, wyraź to, ale kulturalnie, nie hejtuj.
 
Skontaktuj się ze swoją głową, sercem i sumieniem. Przeproś i nie rób tego więcej! Zbyt trudne? Skorzystaj ze wsparcia konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Rady dla hejtowanych (na podstawie www.przytulhejtera.pl)

Jeżeli jesteś ofiarą hejtu, to po pierwsze zadbaj o siebie. Jak nie dajesz rady, poszukaj wsparcia.

Padłeś ofiarą hejtu? Nie bierz tego do siebie. To hejter jest słaby, a nie Ty. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj na hejt pod wpływem chwili. Nie odpowiadaj agresją na agresję. Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych. 

Jeśli nie dajesz sobie rady z hejtem, to szukaj pomocy u zaufanych osób lub zadzwoń do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów. Chcesz odpowiedzieć na hejt? Zrób to bez agresji, na przykład wklej hejterowi zaproponowane na stronie materiały graficzne (gify).

 
Działania Facebooka na rzecz bezpieczeństwa w Internecie

Facebook traktuje bezpieczeństwo jako ciągły dialog między wszystkimi użytkownikami.
Miedzy innymi prowadzi program edukacyjny pn. Zastanów się, zanim udostępnisz. Poza tym, promuje kulturę prawdziwej tożsamości w sieci, co zwiększa poczucie odpowiedzialności użytkowników.

Facebook dąży do tego, by użytkownicy czuli się bezpiecznie. W tym celu dysponuje dwoma instrumentami:

  • polityką jasnych standardów i zasad: Facebook usuwa wpisy, które mają zły wpływ na innych użytkowników. Po zgłoszeniu takiego wpisu przez użytkownika  jest on analizowany przez zespół Facebooka  i jeśli potwierdzi się hejterski charakter  wpisu, zostaje on usunięty;
  • polityką zasad prywatności (privacy basics). Dobrze ustawione zasady prywatności pozwalają na: a) kontrolę przez użytkowników tego co i jak udostępniają; b) przejrzystość - użytkownik ma rozumieć i panować nad swoimi ustawieniami prywatności; c) zachowanie odpowiedzialności.

Na www.facebook.com/safety - rodzinnym centrum informacji o bezpieczeństwie umieszczone są narzędzia edukacyjne skierowane dla czterech grup odbiorców: rodziców, nauczycieli, nastolatków i organów ścigania.

Materiały powiązane

Podziel się!

Newsletter

Aktualności Drogowskazu Medialnego

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401

tel. 22 597 31 01
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie